Posiadacze aparatów wykorzystujący je do filmowania wybierają najczęściej pełnoklatkowe lustrzanki, które oferują całą gamę bardzo jasnych obiektywów. Ostatnio popularne stało się nagrywanie filmów w Full HD aparatami systemu mikro cztery trzecie.

 

Ten system to alternatywa dla tych wszystkich, którzy nie chcą dźwigać ciężkich obiektywów i dużej puszki aparatu, a jakość zwykłego kompaktu jest dla nich za słaba.

 

System Mikro Cztery Trzecie (Micro Four Thirds System) pozwala na uzyskanie jakości zdjęć zbliżonej do tej oferowanej przez lustrzanki.

 

Zobacz test obiektywów Panasonic Lumix G Vario 14-42 mm F3.5-5.6 oraz Panasonic Lumix G 20 mm F1.7

 

Najważniejszą cechą standardu MFT jest zachowanie matrycy o wymiarach takich samych jak w 4/3 (18 x 13.5 mm) i jednoczesne wyeliminowanie lustra, a co za tym idzie wszystkich elementów toru optycznego – luster kierujących obraz na czujniki AF, matówki, pryzmatu/luster w komorze wizjera itd. Dzięki temu mamy mały aparat, ale z możliwością wymiany optyki. Ponadto wykorzystuje dużo mniejsze obiektywy, w szczególności szerokokątne, z dużym zoomem. Niewielka waga, małe rozmiary i wysoka jakość obrazu. Dzięki temu można nagrywać filmy Full HD o bardzo dobrych parametrach obrazu.

Przy fotografowaniu im jaśniejszy obiektyw, tym lepiej. Obiektyw o wysokiej jasności pozwala bez przeszkód fotografować z ręki w warunkach niesprzyjającego oświetlenia oraz uzyskiwać bardzo niską głębię ostrości – szczególnie pożądaną w wielu typach fotografii. Przy nagrywaniu filmów ma to jeszcze większe znaczenie – proponuję zrobić zdjęcie i zaraz po tym nagrać krótki klip video. Przy niesprzyjających warunkach oświetleniowych różnica będzie kolosalna.


O ile wykonane zdjęcie dzięki dłuższemu czasowi naświetlania będzie jakoś wyglądało, to nagranie będzie składało się głównie z ciemnych plam. To pokazuje, że nagrywając filmu aparatem w gorszych warunkach oświetleniowych (zmierzch, noc, ciemne pomieszczenia) musimy zaopatrzyć się w jak najjaśniejszy obiektyw. W przypadku nagrań przy dobrym świetle ( poniższe nagranie zostało dokonane w Turcji przy bezchmurnej pogodzie w idealnych warunkach oświetleniowych) obiektyw Panasonic Lumix G Vario 14-42 mm F3.5-5.6 sprawdził się idealnie. Wszystkie ujęcia były robione “z ręki”, bez statywu. Optyczny stabilizator obrazu działa niemal perfekcyjnie, przy wykorzystywaniu naturalnych podpórek (kamień, drzewo, ściana, burta statku itd.) można nakręcić bardzo stabilne ujęcia.

Zobacz film nagrany obiektywem Panasonic Lumix G Vario 14-42 mm F3.5-5.6 przy dobrym, Tureckim oświetleniu prosto z nieba ;-)

Każdy obiektyw stałoogniskowy charakteryzują dwie wartości: maksymalna i minimalna wartość przysłony, przy czym wartość maksymalna nazywana jest też jasnością lub światłosiłą i zawsze jest wyróżniana w nazwie obiektywu.

Jeśli przyjrzymy się obiektywom, które przetestowałem – Panasonic G Vario 14-42 mm F3.5-5.6 oraz Panasonic G 20 mm F1.7 wyraźnie widać, że dwudziestomilimetrowy „naleśnik” będzie znacznie lepiej radził sobie przy gorszym świetle. Kupiony wraz z aparatem standardowy 14-42 mm przy największej ogniskowej otworzy nam przysłonę maksymalnie do wartości 3.5, ale gdy będziemy chcieli zrobić zbliżenie, przy 42 mm będzie to już przysłona 5.6.

Przy doskonałych warunkach (słońce, plenery, jasny dzień, światło studyjne) nie będzie miało to większego znaczenia (no chyba, że potrzebujemy uzyskać mniejszą głębie ostrości, tu lepszy będzie 20 mm „naleśnik”). Ale gdy będziemy chcieli zarejestrować obraz wideo w ciemnym pomieszczeniu różnica pomiędzy światłosiłą obu testowanych obiektywów nabiera wielkiego znaczenia. (Test obiektywów w złych warunkach oświetleniowych już wkrótce)


Czy jaśniejszy „naleśnik” Panasonica jest lepszy? Brak optycznej stabilizacji obrazu sprawia, że ujęcia „z ręki” są niestabilne, szczególnie jeśli nagrywający nie na wprawy w filmowaniu.

W aparacie użytym do testu, czyli i Panasonicu GX 1 autofokus działa w oparciu o detekcję kontrastu. W efekcie ustawianie ostrości w testowanym sprzęcie nie należy do procesów szybkich. Układ obiektyw plus aparat najpierw jedzie do okolic właściwego położenia, przejeżdża je, a potem się cofa i dopiero wtedy ustawia ostrość. Z obiektywem typu “naleśnik” o ogniskowej 20 mm cały proces potrafi zająć ponad jedną sekundę. Podczas “łapania” ostrości mechanizm obiektywu wydaje odgłosy, które mogą być zarejestrowane przez wbudowany w aparacie mikrofon.

Jasność obiektywu

Panasonic G 20 mm F1.7:

Tu plusem jest wyśmienita jasność obiektywu, a ilość zbieranego światła przy przysłonie 1.7 sprawia ze dzięki malej głębi ostrości uzyskujemy plastyczny i ładny obraz z rozmytym tłem. Jeśli wolny autofokus ci nie przeszkadza – ten obiektyw jest dla ciebie. (patrz wideo powyżej)

Panasonic G Vario 14-42 mm 3.5-5.6:

Czas na obiektyw standardowy, sprzedawany zazwyczaj wraz z aparatem. Utarło się, że takie obiektywy maja gorsze parametry niż te, które dokupujemy wydając na nie tysiące złotych, ale akurat ten znacznie lepiej niż “naleśnik” Panasonica radzi sobie z ustawianiem ostrości. W tych samych warunkach robi to znacznie szybciej, a jaego praca jest bezgłośna. W tym pojedynku zdecydowanie wygrywa obiektyw kitowy. Minusem jest mniejsza jasność – przy maksymalnej ogniskowej czyli 14 mm najmniejsza dostępna przysłona to 3.5. Przy gorszym świetle zdecydowanie lepiej sprawdzi sie 20 milimetrowy naleśnik z światłosiłą 1.7.

Optyczna stabilizacja obrazu – konieczność?

Po zdjęciu aparatu ze statywu wyraźnie widać, że brak stabilizacji obrazu daje sie we znaki przy użyciu obiektywu 20 milimetrowego. Drgania reki są niestety przenoszone na obraz zapisywany na matrycy aparatu i wyraźnie widać to na filmie.

Obiektyw Panasonic G Vario 14-42 mm posiada stabilizacje obrazu i to sprawia, ze ruchy są płynne, a większość drgań niwelowana przez optyczny stabilizator obrazu.

Widać także roznicę w szerokości kadru. Przy najmniejszej ogniskowej standardowy obiektyw jest po prostu szerszy. Przy panoramach pokażemy więcej na zdjęciach zrobionych standardowym Panasonic G Vario 14-42.

 

(Marcin Grzegorczyk)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*